Бібліотечні заходи


День українського добровольця

     14 березня  учні 9-х класів нашої школи  були запрошені на захід, що відбувся в Публічній бібліотеці ім. Володимира Малика. "Жива книга" - інтерактивний захід, на якому здобувачі освіти  змогли  поспілкуватися з цікавими людьми. Книгами були: Андрій Олійник, інструктор з медійної системи, Віталій Шокотько, інструктор відділу рекрутингу, Олександр Смагін, учасник АТО/ООС, доброволець, Юлія Назарець, старший капелан по Полтавській області, Олександр Назарець, волонтер волонтерської групи "З РУК В РУКИ". 

      Родзинкою заходу стала можливість  дев'ятикласників, завдяки мультимедійній системі, яку надав лубенський територіальний центр комплектуваня та соціальної підтримки, побувати в цифровому тиру, показати уміння в стрільбі та познайомитися з різними видами зброї.





                15 березня  здобувачам освіти  одинадцятих класів  нашої школи  запропонована вікторина "Збройні Сили України - честь і слава, міць країни".  Вікторина зацікавила учнів, сприяла  військово-патріотичному вихованню.

https://docs.google.com/presentation/d/15Iv3CYfbV2yrNqROCYVr_lYS7kikXZeA/edit

#slide=id.p1

























































































Ресурсно- інформаційний  методичний центр

                        Лубенської спеціалізованої школи І – ІІІ ст. № 6

 Бібліотека

 

 

                          БІБЛІОТЕЧНИЙ  УРОК

         для 5 - 6 класів

 

 

 

Писемні пам’ятки
України

 

 

 

 

 

 

 

. Читай больше английских книг

 

 

 

 

Мета: вивчити історію створення книг в Україні; ознайомиится із створенням бібліотек в Україні, з їх засновниками; виховувати повагу до людей, які створили книгу та  бережлите ставлення до навчальної та художньої літератури.

Бібліотекар. Що означає слово „історія”?

Учні. Історія розповідає про всі події, які відбувалися в житті  людей.

Бібліотекар. А як можна дізнатися про ці події, хто нам про них розповідає, доносить відомості до нас?

Учні. Історики-археологи по речах, стародавніх книжках...

Бібліотекар. Так от, усі стародавні книжки, глиняні таблиці, берестяні грамоти, які збереглися до наших днів, рукописні книжки тощо мають назву писемні пам’ятки. Давайте пригадаємо, з якими видами книг ви вже знайомі?

Учні. Кам’яна книга, глиняна книга, книга-сувій (пергамент, папірус), берестяні грамоти, паперові книжки.

Бібліотекар. А сьогодні ми поговоримо про писемність та створення книг і бібліотек в Україні.

    В Україні традиційним матеріалом для письма в давнину були кора берези та пергамент. Берестяні грамоти збереглися погано, то ж при археологічних

розкопках зустрічаються рідко. А книги, писані на спеціально виготовлених

для того шкірах, білих, гладеньких, дійшли до нашого часу в доброму стані.

Пергамент здебільшого виготовляли з телячих шкір і завозили в Україну з

грецьких земель.

    Понад 700 років тому  його навчилися робити і у нас. Але ж пергамент коштував дорого, то ж прагнули замінити бого більш дешевим матеріалом для письма. Через кілька десятків років з’явився папір. Він був дорогим матеріалом, але значно дешевшим, ніж пергамент.

    Перші паперові книги в Україні були написані в монастирях. Учені не лише старанно переписували книги, а й працювали над літописами. Записували події, які запам’ятовували з минулого, і те, що відбувалося за їхнього життя. Ченці чимало ходили по світу, а повернувшись до свого монастиря, розповідали що бачили і чули. Ченці-літописці записували їхні розповіді. Так день за днем, рік за роком народжувались безцінні книги-літо-

писи, без яких сьогодні не обходиться жоден дослідник давнини.

    Кожен учень знає, як важко писати без перерви бодай годину. А для того, щоб виготовити одну копію рукописної книги, необхідно було працювати не один день і не один місяць. Тому переписувачі дуже раділи, закінчивши роботу, і частенько залишали на згадку таку пррписку: „Як радіє заєць, вирвавшись із тенет, а птах – із клітки, риба – із сіті, а боржник – од лихваря,

а холоп – від господаря, так само радіє переписувач, закінчивши книгу, дописавши останню сторінку.”

     Літописи при монастирях берегли як святині і передавали із поколяння в

поколяння. Роботу померлого чинця-літописця продовжував інший. Живий ланцюг минулого і майбутнього не переривався.

 В усі часи були люди , які крали не тільки майно, а й книги. Проти них застосовували різні способи боротьби. Наприклад, у бібліотеках  Західної Європи в давнину найцінніші книги приковували ланцюгами. Та один із найцікавіших був засіб, який практикувався в Україні. На полях книги чи на початку писалося закляття або лайка для того, хто захотів би книжку вкрасти. Ось зразки таких записів:

·        „Хто хотів цю книжку віддалити з цього місця, той буде  мати зі мною справу перед Божим судом”;

·        „Хай ця книга перебуває в цій церкві вічно, а хто візьме її, хай буде проклятий, хай буде засуджений на невгасимий вогонь і хай точить його невсипущий черв’як”.

    На одному рукописі ХVІІІ ст., написаному між 1700-1800 рр., був написаний такий двовірш:

·        „Хто би мав сю книгу вкрасти, тому сім літ свиней пасти.”

 

Невблаганний час доніс до наших днів не так уже й багато стародавніх книжок і свідчень того, як жила книга на території нашої країни. І все ж

з упевненістю можна сказати, що книжка ще з давніх часів Київської Русі була у великій пошані. Так, в одній книзі читаємо : „Ум без книг, як птиця без крил. Як і вона злетіти не може, так і ум не домислиться досконально розуму без книг.”

    У стародавні часи люди не тільки знайшли матеріал для письма, не тільки навчилися робити книжки, а й збирали і зберігали їх.

    Із початкових класів ви пам’ятаєте як називається установа, де зберігаються книжки.

   Учні. Біюліотека.

   Бібліотекар. У Стародавньому Єгипті бібліотеки мали дуже гарні назви: „Аптека душі”, „ Притулок мудрості”, „Будинок життя”... Але користуватися такими бібліотеками могли тільки багаті люди, фараони та жерці храмів.

    Були бібліотеки і в Азії в 7-8 тис. до н.е. археологи при роскопках знайшли останки палаців, в одному з яких розміщувалася бібліотека, що налічувала 30 тисяч книг. Всі кони згоріли, оскільки були зроблені з глини.

   Створювалися і в Київській Русі.

  У часи князювання Ярослава Мудрого в Києві при Софійському соборі засновується перша в Київській Русі бібліотека. Вона налічувала 950 томів.

   Із  „Повісті минулих літ” ми дізнаємося, що „ любив Ярослав книги, читав їх часто і в день, і вночі. І зібрав скорописців багато, написали книг вони велику силу, ними повчаються віруючі люди і тішаться плодами великої мудрості . Начебто один хтось зорав землю, а другий посіяв, а інші жнуть і споживають багато поживи...

 

   Велика бо користь від учіння книжного. Книги, мов ріки, які наповнюють собою увесь світ, це джерело мудрості, в книгах бездонна глибина, ми ними втішаємося в печалі, вони – узда для тіла і душі, в книгах – світило мудрості. І якщо старанно пошукати  книгах мудрості, то знайдеш велику втіху і користь  для своєї душі”.

Жаль, що книги з бібліотеки Ярослава Мудрого не дійшли до нас. Після захоплення Києва ханом Батиєм у 1240 році вони зникли. Є припущення, що кияни надійно заховали від ворогів цей безцінний скарб. Де саме, поки що невідомо. Може, комусь

із наших читачів поталанить: виросте, вивчиться і знайде книгозбірню – свідчення віків про давню культуру наших предків.

   Про бібліотеку, засновану в далекому ХІ ст., нагадує пам’ятний знак, уста-

новлений на території заповідника „ Софієвський музей ”. На камені зображено Ярослава із книжкою в руках і викарбовано рядки з літопису :

 „ Року 654 (1037) Ярослав цей, син Володимира, засіяв книжними словами серця вірних людей.Велика ж бо користь для людини учіння книжного”.

   

                                                   

 

 

 

На зміну рукописним книгам прийшли друковані. Друковане слово стало складовою життя людини.    У середині ХVІ ст. в Німеччині вперше у Європі запрацював друкарський верстат майстра Йогана Гутенберга . Літери для друку виготовлялися з металу. З літер складалися слова, цілі рядки, сторінки. Такі металеві літери слугували довго. До того ж, верстат Йогана Гутенберга. Літери для  друку

виготовлялися з металу. З літер складалися слова, цілі рядки, сторінки. З літер складалися слова, цілі рядки, сторінки. Такі металеві літери слугували довго. До того ж, верстат Гутенберга був механізованим, що дуже прискорювало друкування книжок.

    Відтоді друкарні з’явилися в різних містах і країнах. 19 квітня 1563 року

майстри Іван Федоров і Петро Мстиславець у Москві почали складання першої  російської друкованої книги – „Апостол”. Тепер уже не  літописець

виводив од руки, а майстер-друкар складав літеру до літери, рядок до рядка, потім металеві сотрінки складав (верстав) у сторінку і вставляв до спеціалної рамки. Промічник Федорова Мстислаавець ніс рамку з рядками майбутньої книги до друкарського верстату. Змастивши чорною фарбою шрифт тексту,

він клав на нього аркуш чистого паперу і міцно притискав його пресом.За своє життя Федоров видрукував лише 6 книжок, але його робота з вдячністю згадується усіма. Професор, заслужений учитель України Щербань П.К. стверджує, що за сто років до Івана Федорова Степан Дропан ще в 1491 році запровадив книгодрукування а Україні. Учений зауважує, що на кінець  17 ст. в Україні діяло двадцять друкарень, а в Росії лише одна.

   Говорячи про 17 століття  згадаємо ще одну бібліотеку. Її заснував Іван Мазепа – велику, дуже цінну, з інкунабулами, з старовинними рукописами, раритетними виданнями багатьма мовами. Гетьман охоче обдаровував книжками з цієї бібліотеки монастирі, церкви, окремих осіб. Два розкішних Євангеліє подарував Лубенському монастиреві.

 

    Справжньою перлиною книгозбірні Мазепи було „Пересопницьке Євангеліє” . Цю рукописну книгу створено староукраїнською мовою в 1556 – 1561рр.. На тонкому пергаменті в селі Пересопниці на Волині. Воно прикрашено чудовими заставками й чотирма мініатюрами із зображенням  євангелістів – апостолів. Досі не втратили своєї яскравості сині, червоні, зелені кольори на золотому тлі, які надають Євангелію особливої урочистості.

Нині воно зберігається в інституті рукопису Центральної наукової бібліотеки ім. Вернадського.

   Чи можна уявити сьогодні життя без газет, журналів, книг? Звичайно, ні. Мине ще багато часу і майбутні історики з неприхованим хвилюванням братимуть до рук писемні пам’ятки, котрі залишимо ми. А збережуть їх для прийдешніх поколінь дбайливі працівники у сховищах архівів, бібліотек, музеїв.

   Отже, на сьгоднішньому уроці ми дізналися, якими були перші книжки та бібліоткеи в Україні, хто над ними працював і яку назву мають матеріали,

що збереглися до наших днів. То як називаються ці матеріали?

    Учні. Писемні пам’ятки.


     
 



2 жовтня  2020 року для  учнів 4 Г класу  проведена Літературна година  "Дитяча дружба в творах Всеволода Нестайка"

     
                         На гостини до Всеволода Нестайка
        30 січня  2019 року найбільш позитивному дитячому письменнику України виповнилося б 89 років. На честь цієї дати бібліотекарем Лубенської спеціалізованої школи №6 Панченко Н.В.    була проведена літературна година для учнів 4-х класів.   Діти  познайомились  з дивовижним світом творів письменника, з героями його книг які  вміють  товаришувати, дружити, визнавати свої помилки  та завжди  готові до благородних вчинків .                                                                                                                                            
      Твори  Всеволода Нестайка незмінно викликали посмішку у четвертокласників. «Тореодори з Васюківки» – одна з найвеселіших книг у всій шкільній програмі. Книга про пригоди двох школярів, які ніколи не нудьгували , не раз перевидавалася й отримала чимало нагород (серед них Премія ім. Лесі Українки та місце в Особливому почесному списку імені Г. К. Андерсена).
     Сучасні діти не влаштовують в селі кориду з коровою і не риють метро під свинарником, але це і не важливо. У центрі Нейстайкових пригод завжди справжня дружба і фантазія. Саме вона пов’язує школярів Яву і Павлушу – хлопців, з якими хочеться дружити дітям нашої школи. Присутні переглянули уривок з кінофільму, знятому за цією книгою.
     Цікаво було  їм дізнатися про казкову трилогію  «В країні сонячних зайчиків», де головним героєм є хлопчик Веснянка.  Бібліотекар  побажала кожному мати таке палке, сміливе серце і ясний розум як у цього дев’ятирічного хлопчика. Під час інсценізації уривку з  казки учні 4-С виявили неабиякі акторські здібності : Стадніченко Даша, Таран Вероніка, Костюніна Ліля (Сонячні Зайчики), 6-В Овчаренко Данило (Веснянка)
     Захоплюючою була  розповідь про учнів  4 Б з твору «Одиниця з обманом». Діти дізналися як їх однолітки  перемагають  власні  лінощі, слабкість, страх . А двох хвастунів Спасокукоцького та Кукуєвецького  вдало зобразили  Реута Артур та Вовк  Діма  (4-С).
Діти  виявили бажання прочитати  ще й  повість про 4 А  -  «П’ятірка з хвостиком»
   Улюбленим  твором  дітей є неперевершений    казковий  серіал  Всеволода Нестайка під назвою  «Незвичайні пригоди у Лісовій школі» .  Бібліотекар представила  читачам   усі його частини та  закликала читати ці веселі і цікаві історії про життя Лісової школи,  де кожен неодмінно впізнає у персонажах цього твору і себе самого, і своїх однокласників.
    На закінчення   «Пантера Ягуарівна» з Лісової школи провела бліц-опитування учнів щодо творчості  Нестайка.   Воно  пройшло успішно.
    Панченко Н.В.   познайомила юних читачів  з книгами  В.З. Нестайка,  які є у фонді шкільної бібліотеки.    Діти із задоволенням взяли їх для прочитання.

                                                                      







Історичний тур «Козак Мамай -  оберіг та захисник українців»

Мета заходу -  поглибити знання п’ятикласників про козацьку добу, її важливе значення в історії України, розповісти про козака Мамая ,який є символом українського козацтва та народним оберігом, утіленням невмирущого українського духу, розглянути картини «Козак Мамай» народних  майстрів та сучасного художника І. Горобійчука, показати духовний зв’язок  підростаючого покоління з лицарями-козаками.
 







Жовтень – місяць шкільної бібліотеки
 «Книга і читання – важливий чинник у вихованні духовних цінностей учнів» - під таким гаслом пройшов у нашій школі  місячник шкільної бібліотеки . Про безмежну силу книги сказано багато . Вона відкриває небачені обрії, допомагає зрозуміти історію народу, розкриває таємниці природи, допомагає у навчанні та вихованні, збагачує знаннями, зміцнює волю, пробуджує мрію. З метою активізації дитячого читання й поліпшення його якості бібліотекарем були організовані заходи  які  включали діалоги, елементи дискусій, ігрові моменти.
Другокласники познайомилися з читальним залом бібліотеки, періодичними виданнями, книгами  відомих дитячих письменників, нагадали правила поводження з підручниками.  Виховний захід «Чарівний світ книг» пробудив у маленького читача цікавість та різноманітні творчі здібності.
Третьокласники стали учасниками гри «Подорож літературними казками». Казка захоплює пригодами, барвистістю, виховує найкращі людські якості, виборені Добром. Діти 3-В  погодилися відобразити улюблених героїв в малюнках.
Учні  7 А класу  познайомилися з новинками  сучасної літератури для юнацького віку. Виставка-роздум «Що цікаво підліткам?» викликала бажання прочитати рекомендовані книги,обговорити їх. Адже бібліотека - це місце зустрічей та спілкування.   
Книга відіграє провідну роль у духовному розвитку кожного учня, поєднує цілі покоління.   Краса і мудрість, відтворена у друкованих рядках, неодмінно має стати на заваді жорстокості, несправедливості й насиллю.  Тож актуальною була виставка  «Козацькому роду нема переводу».
Книга показує глибоку значимість, істину, людську суть повсякденної дійсності. Навчити дитину не тільки прочитувати книгу, а й співставляти  її  з своїми ділами, думками, вчинками  - головне завдання  виховання  читанням.

                 Бібліотекар Панченко Н.В.







Ресурсно-інформаційний методичний центр
Лубенської спеціалізованої школи І-ІІІ ст. №6
Бібліотека


Т Р Е Н І Н Г
                           
Мета: Ознайомитися з правилами ведення ділової та особистої електронної переписки првивилами безпечного користування різноманітними послугами  мережевих комунікацій нормами ввічливого спілкування в мережі.
 Обладнання та матеріали: комп`ютери з доступом до Інтернету,          дошка-звичайна шкільна,  мережеві ресурси: віртуальна гра – урок «Безкінченний ліс»(режим   доступу on-line:http//laste.arvutikaitse.ee/rus/loputon_metsa.html), пам`тка:  правила нетикету , словничок електронних термінів
Хід уроку
              

Немає коментарів:

Дописати коментар